طراحی فلت vs طراحی متریال
طراحی فلت یه سبک یا روند طراحیه که خود به خود رشد و توسعه پیدا کرده و واسه اولینبار نیازهای کاربرای اینترنت رو با دکمهها و طرحهای رنگی ساده که هدفشون کار آمدی و درک و شناسایی بهتر المانها و آیکونها بوده مرتفع کرده …
طراحی فلت مزایای مختلفی داره :
- در اصول طراحی المانها به راحتی در قالبهای واکنشگرا سازماندهی میشن
- توی طراحی فلت، نتیجتاً طرح ساده میشه و المانهای غیر ضروری گرافیکی و متحرک حذف میشن ؛ و کاهش زمان بارگذاری و حجم صفحه رو شاهد میشیم
- این طراحی باعث میشه خوانایی و درک مطالب ساده تر و سریعتر بشه
اما معایبی هم داره، مثل :
- طراحی فلت ما رو به اشکال و آیکونهای ساده و رنگها محدود میکنه
- اگر بیش از حد از اون استفاده بشه هویت سایت یک دست و یکنواخت و تکراری میشه
هدف از طراحی متریال این بود که یک طراحی جامع و جذاب رو به اندروید و وب بیاره و این طراحی رنگارنگتر از قبل با پالتهای رنگی، آیکونوگرافی و تایپوگرافی متفاوت و با آیکونهای گردتر، ابعاد بیشتر، سایههای مشخصتر و انیمیشنهای روونتر رونمایی شده. متریال نسخه مستندسازی شده و علمی طراحی فلت هست که توسط گوگل طراحی شده و به وجود اومده. توی این سبک یا بهتر بگم زبان طراحی، همهی تغییرات مفهومی توسط گوگل هدایت و کنترل شده و باید بر همین اساس پیش بریم …
اگر بخوایم به مزایای متریال نگاه کنیم :
- تعامل با کاربر رو ساده میکنه
- بر خلاف طراحی فلت، یک دستور العمل مدون یا بهتر بگم مستندات کامل برای کار وجود داره
اما اینم معایبی داره :
- جدا از اینکه طراحی متریال را دوست دارین یا نه، این روند طراحی به دست و پای گوگل گره خورده
- وقتی طراح به دستورالعملها پایبند باشه، کاهش رنگ و خلاقیت فردی رو در پروژه به بار میاره
سخته بخوایم بر اساس این مقالهی کوتاه دید کاملی نسبت به تفاوتهای فلت و متریال داشته باشیم، اما سعی میکنم در مقالات بعدی نگاه جامعتری به این دو داشته باشم …