توسط نیما صابری
۱۵ آذر ۱۳۹۵

طراحی فلت vs طراحی متریال

طراحی فلت یه سبک یا روند طراحیه که خود به خود رشد و توسعه پیدا کرده و واسه اولین‌بار نیازهای کاربرای اینترنت رو با دکمه‌ها و طرح‌های رنگی ساده که هدفشون کار آمدی و درک و شناسایی بهتر المان‌ها و آیکون‌ها بوده مرتفع کرده …

طراحی فلت مزایای مختلفی داره :

  • در اصول طراحی المان‌ها به راحتی در قالب‌های واکنشگرا سازماندهی میشن
  • توی طراحی فلت، نتیجتاً طرح ساده میشه و المان‌های غیر ضروری گرافیکی و متحرک حذف میشن ؛ و کاهش زمان بارگذاری و حجم صفحه رو شاهد میشیم
  • این طراحی باعث میشه خوانایی و درک مطالب ساده تر و سریعتر بشه

اما معایبی هم داره، مثل :

  • طراحی فلت ما رو به اشکال و آیکون‌های ساده و رنگ‌ها محدود میکنه
  • اگر بیش از حد از اون استفاده بشه هویت سایت یک دست و یکنواخت و تکراری میشه

flat-design-vs-material-design-an-overview

هدف از طراحی متریال این بود که یک طراحی جامع و جذاب رو به اندروید و وب بیاره و این طراحی رنگارنگ‌تر از قبل با پالت‌های رنگی، آیکونوگرافی و تایپوگرافی متفاوت و با آیکون‌های گردتر، ابعاد بیشتر، سایه‌های مشخص‌تر و انیمیشن‌های روون‌تر رونمایی شده. متریال نسخه مستندسازی شده و علمی طراحی فلت هست که توسط گوگل طراحی شده و به وجود اومده. توی این سبک یا بهتر بگم زبان طراحی، همه‌ی تغییرات مفهومی‌ توسط گوگل هدایت و کنترل شده و باید بر همین اساس پیش بریم …

اگر بخوایم به مزایای متریال نگاه کنیم :

  • تعامل با کاربر رو ساده میکنه
  • بر خلاف طراحی فلت، یک دستور العمل مدون یا بهتر بگم مستندات کامل برای کار وجود داره

اما اینم معایبی داره :

  • جدا از اینکه طراحی متریال را دوست دارین یا نه، این روند طراحی به دست و پای گوگل گره خورده
  • وقتی طراح به دستورالعمل‌ها پایبند باشه، کاهش رنگ و خلاقیت فردی رو در پروژه به بار میاره

 

سخته بخوایم بر اساس این مقاله‌ی کوتاه دید کاملی نسبت به تفاوت‌های فلت و متریال داشته باشیم، اما سعی می‌کنم در مقالات بعدی نگاه جامع‌تری به این دو داشته باشم …