توسط محمدحسن مزروعی
۱۵ خرداد ۱۳۹۶

تجربه کاربری و سئو ؛ همسو یا در تقابل ؟!

با توجه به رشد هرچه سریعتر وب و مسائل مربوط به اون، موضوعی که خیلی سرش بحث هست اینه که تجربه کاربری و سئو در تقابل هستن یا همسوئن. به نظر من این قضیه میتونه مثل تقابل یا همسو بودن طراح وب و توسعه دهنده وب باشه. بعضی اوقات طراح باید یه سری چیزا رو فدا کنه که توسعه دهنده کار خودش رو بکنه و بعضی اوقات هم برعکس اما محصول نهایی دسترنج هردوئه. توی تجربه کاربری و سئو هم میتونیم همین رو بگیم. هردو سعی بر بالا بردن ترافیک و موفقیت یک سایت دارن.

حالا چطور ؟ سعی میکنم تو چند بند براتون توضیح بدم. البته من تخصصم سئو هست ولی اطلاعاتی درباره تجربه کاربری هم کسب کردم.

تجربه کاربری و سئو چیست

اول یه تعریف مختصر از تجربه کاربری و سئو داشته باشیم:

  • تجربه کاربری: با توجه به توضیحی که تو سایت سازمان بین المللی استانداردسازی اومده، تجربه کاربری به معنای «برداشت ها و واکنش های یک کاربر در خلال استفاده از یک محصول، سیستم و یا سرویس» هست. به عبارتی کاربر بعد از استفاده از یک محصول چه تجربه ای داشته.
  • سئو: تعریف سئو بر اساس سایت Search Engine Land به این صورته: «روند گرفتن ترافیک از نتایج جستجوی (رایگان، ارگانیک، طبیعی) از موتورهای جستجوئه»

طبق این تعاریف ما میخوایم هم کاربر بیاد تو سایت و هم کاربر تجربه خوبی داشته باشه که از سایت ها باز هم بازدید کنه. یعنی تو همین بخش اول میشه گفت که تجربه کاربری و سئو در کنار هم کار میکنن. اما …

تجربه کاربری و سئو در تقابل هستند

بله. این دو در تضاد هستن. بذارین برای شما مثالی بزنم. یک طراح تجربه کاربری تمام تمرکزش روی یک سایت با کیفیت و زیبا که برای کاربر بهترین تجربه رو داشته باشه هست، در حالی که یک سئوکار تمام هدفش کشوندن کاربر و بالا بردن ترافیک سایت از طریق موتورهای جستجوئه.

میخوام بیشتر براتون موضوع رو باز کنم.

این مثال رو میزنم که خیلی از طراحای تجربه کاربری سعی میکنن یک سایت رو به صورت تکه صفحه ای درست کنن که تمامی نیازهای کاربر تو همون صفحه برطرف میشه و نیاز نیست کاربر صبر کنه تا صفحه بعد لود شه و یا یک مسیر رو طی کنه تا مقصد برسه. این خیلی خوبه اما در نظر داشته باشین افراد با نیازهای مختلفی وارد یک سایت میشن. یک کاربر میخواد وقتی از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما میشه، دقیقا به هدفش برسه نه اینکه چندبار کلیک کنه و بعدش به صفحه مورد نظر یا قسمت مورد نظر برسه. تو این مثال ما باید سایت رو به چند قسمت تقسیم کنیم و در صفحات مختلف بخش های سایت رو قرار بدیم. منظور من از این مثال این بود که کاربر از موتور جستجو سوال خودش رو میپرسه و میخواد جوابش رو با یک کلیک پیدا کنه.

مثال دیگه ای که درباره تقابل تجربه کاربری و سئو به ذهنم میرسه، طراحی منوی ناوبری سایت هست. یک طراح تجربه کاربری سعی میکنه منویی شکیل و با افکت و کارایی مناسب برای کاربری طراحی کنه اما موتور جستجو مثل انسان نمیتونه رفتار کنه و باید همه چیز براش مشخص باشه که فلان گزینه به کجا هدایت میشه. یا کدوم منو زیرمجموعه کدوم منوئه. حالا اگر بخوایم کل بخش های سایت رو توی منو بگنجونیم کاربر گیج میشه و شاید از سایت فرار کنه !

خوب تو این دو مثال سعی کردم بگم که سئو و تجربه کاربری در تقابل هم هستن. با این توضیحات باید گاهی اوقات سئو و تجربه کاربری رو فدای هم کنیم. چون همه چیز رو نمیشه باهم داشت.

تجربه کاربری و سئو همسو هستند

مدتیه که موتورهای جستجو مواردی مرتبط با تجربه کاربری رو به طراحا و توسعه دهنده ها گوشزد میکنن. این باعث میشه که کمی فاصله بین این دو مبحث بسیار بزرگ کمتر بشه. برای مثال گوگل در سایت ۲۰۱۵ آپدیت موبایل فرندلی بودن سایت ها رو ارائه کرد و خیلی از طراحا به سمت طراحی های واکنشگرا رفتن.

با توجه به وضعیت موجود در صورتی که فقط روی تجربه کاربری تمرکز کنین، شانسی برای دیده شدن در موتورهای جستجو ندارین؛ چون کسی تو سایت شما نیست که تجربه خوب یا بدی تو سایت داشته باشه. در مقابل، اگه فقط روی سئو پافشاری کنین، کاربرا ممکنه به خاطر عدم تجربه خوب در سایت شما، دیگه به سایت شما نیان.

تاثیرات تجربه کاربری بر سئو

از اونجایی که کاربرا سایت های با محتوای خوب و تجربه کاربری خوب رو می پسندن و سعی میکنن به دیگران هم نشون بدن و به اشتراک بذارن، اینجاست که تجربه کاربری به صورت غیرمستقیم به سئو کمک میکنه. با به اشتراک گذاری لینک های سایت شما توسط کاربرا، برای شما بک لینک ایجاد شده و باعث میشه اعتبار سایت (دامنه) شما بالا بره و به موتورهای جستجو سیگنال مثبت بفرسته و بگه که سایت شما محتوای با کیفیت داره. این عوامل برای موتورهای جستجو قابل فهمن. بدونه اینکه شما مستقیما با موتورهای جستجوگر در ارتباط باشین.

تاثیرات سئو بر تجربه کاربری

با توجه به آمار بازدید و تحقیقات بر روی کلیدواژه های مربوط به سایت شما، میتونین بازار هدفتون رو پیدا کنین و بر اساس بازار هدف سایت رو بازطراحی کنین یا مطالب و محتوای مرتبط با همین بازار هدف رو تولید کنین تا برای کاربر تجربه خوبی باشه.

حرف آخر

با افزایش روزانه استفاده از موتورهای جستجو، سئو بسیار مهم تر از گذشته هست. در اصل شما با کمک سئو کاربران مختلف (بیشتر کاربران هدف) رو به سایت خودتون میارین و بر اساس رفتار اون ها کارهای مربوط به تجربه کاربری رو تو سایت خودتون اعمال میکنین. به عبارتی کاربری که تو سایت شما میاد، در نهایت برای شما تعیین میکنه که بهترین تجربه کاربری چیه !

و در آخر خیلی کوتاه بگم، تجربه کاربری یک کاربر قبل از ورود به سایت شما یعنی در صفحه نتایج جستجو انجام میگیره. یعنی شما باید سعی کنین سایت خودتون رو خوب به موتور جستجو بفهمونین !

 

آثار منتخب

از بابت اجرا یا مشارکت در اونها خوشحالیم