تجربه کاربری تاریک یا Dark UX چیه؟
هرچقدر که واژههایی مثل UI/UX رو شنیده باشیم، واژه Dark UX کمتر شنیده شده. اینواژه بیانگر یکنوع طراحیه که هدفش گمراهکردن کاربران و ترغیب اونها به انجام کاری هست که در ابتدا شاید قصد انجامشرو نداشتن.
اگر خیلی خلاصه بخوایم به چندمورد ازش اشاره کنیم، میتونیم به سرویس پرمیوم توییتر (ایکس) اشاره کنیم که بدون اطلاع قبلی از سررسیدن موعد تمدید اشتراک، برداشت از حسابمون رو انجام میده و صرفا امکان کنسلکردن سرویس رو داریم. یا چرا راه دور بریم، دیجیکالا. دیجیکالا یا فروشگاههایی نظیر اون توی صفحه محصول همزمان که تعداد موجودی انبار رو اعلام میکنن و میگن مثلا فقط ۲ عدد در انبارشون باقیه، اعلام میکنن که اینمحصول الان در سبد خرید چندصد نفر دیگه هم هست! یا اینکه پیشنهاد شگفتانگیزشون تا چندساعت دیگه به اتمام میرسه و دیگه نمیتونی محصول موردنظر رو با قیمت تخفیفخورده بخری.
نمونههای دیگری هم ازش میشه توی سایتهایی که بهطور روزمره باهاشون کار میکنیم ببینیم. یهسری جاها برای لغو اشتراک، گزینه لغو دم دستمون نیست، یه جایی بدون اینکه بخوایم عضو یه خبرنامه میشیم، یهجایی میبینیم همراه با نصب یه برنامه، برنامه دیگری هم روی سیستممون نصب شده که نیازی بهش نداشتیم یا موقع مقایسه قیمتها باهامون صادقانه رفتار نشده و در مورد اونیکه قیمت به مراتب کمتری داشت، مواردی مثل مالیات و هزینههای جانبی اعلام نشده بود …