توسط محمدحسن مزروعی
۲۷ بهمن ۱۳۹۵

۱۰ اشتباه در سئو که نباید مرتکب شوید !

همونطور که میدونین، مبحث سئو هر لحظه در حال تغییر و تحوله. تا چند سال پیش شما تگ keywords برای کلید واژه ها داشتین، که اون ها رو برای هر صفحه وارد میکردین و امروزه گوگل به این تگ زیاد کاری نداره. یا مثلا برای بهتر دیده شدن برای یک کلیدواژه اون رو مدام و به صورت اسپمی تکرارش میکردین و الآن این حرکت امتیاز منفی برای شما داره.

تو این مقاله ۱۰ تا از نکاتی که نباید مرتکب بشین رو ذکر میکنم:

۱. انتخاب و به کار بردن کلیدواژه های اشتباه

فرض کنین که سایت شما در مورد آموزش برنامه نویسیه. شما تمام مطالبتون حول محور برنامه نویسی و حوزه های نزدیک به اونه و هیچ وقت مثلا آموزش آشپزی توش قرار نمیدین. خوب تا اینجا مشخصه که همچین اشتباهی نمیکنین. ولی این مورد رو باید روی کلیدواژه ها هم در نظر داشته باشین. مثلا وقتی یک مطلب در مورد سئو مینویسین، کلیدواژه های شما باید در مورد همین مطلب باشه. کلیدوژاه هایی مثل «سئو» یا «SEO» یا «بهینه سازی موتورهای جستجو» یا «موتور جستجو» نه کلیدواژه هایی مثل «آموزش PHP» یا «دانلود» یا «کتاب» و . . .

نکته: دقت کنین که آوردن این واژه ها تو مطلب موردی نیست. نباید از این واژه ها به عنوان کلید واژه استفاده کنین.

۲. تکرار بیش از حد کلیدواژه

همونطور که تو اول مقاله گفتم، اگه شما یک یا چند کلیدواژه تکراری رو به صورت اسپمی تو مطلب یا تو سایت بیارین، گوگل به شما امتیاز منفی میده. دلیلش هم مشخصه. فرض کنین شما دارین یه کتاب یا یه سایت رو میخونین، اگر همینطوری بدون دلیل و تکراری چند کلمه پشت سر هم بیان، شما اون کتاب یا سایت رو میبندین و میرین پی کارتون ! به صورت تصویری یه مثال میزنم که ببینین:

نکته: دلیل اینکه به صورت تصویری مثال زدم، برای اینه که گوگل به خود ما امتیاز منفی نده !

۳. نداشتن عنوان و توضیحات صفحه یکتا (منحصر به فرد)

اگر تمام صفحات شما یک عنوان و یک توضیح (description) داشته باشن، این اصلا خوب نیست و امتیاز منفی براتون در نظر گرفته میشه. نکته مهم دیگه ای هم که باید در نظر داشته باشین، اینه که اگه عنوان صفحه اول سایت شما عبارت بلندی هست، داخل صفحات دیگه تکرارش نکنین. برای مثال فرض کنین عنوان سایت شما «طراحان و توسعه دهندگان سایت های ایرانی شمال کشور» هست. بهتره که تو صفحات دیگه این عبارت رو نیارین چون به دلیل طولانی بودن گوگل و سایر موتورهای جستجو به قسمت اول عنوان توجه میکنن و اون رو مشابه باقی صفحات در نظر میگیرن. همچنین داشتن توضیحات مناسب و مختلف برای هر صفحه که حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر باشه احتمال کلیک شدن تو نتایج گوگل رو بالا میبره.

۴. نداشتن لینک های داخلی

حتما توجه کنین که موقع طراحی قالب و یا نوشتن مطلب لینک به ۱ تا ۳ صفحه دیگه از سایت خودتون رو هم داشته باشین. به دلایل زیر:

  1. موتورهای جستجو صفحات دیگه ای از سایت شما رو میبینن.
  2. موتورهای جستجو میفهمن که فلان صفحه به این مطلب شما ربط داره و یا مهمه.
  3. باعث میشه که کاربران از مطالب مرتبط با موضوعی که تو سایت شما میخونن خبردار بشن و به چرخیدن تو سایت شما ادامه بدن و نرخ پرش شما عددی قابل قبول داشته باشه.

۵. تمرکز بر روی تعداد بک لینک نه بر کیفیت بک لینک

داشتن بک لینک زیاد خوبه ولی چقدر خوب ؟

فرض کنین شما از سایت های مختلفی که مثل روزنامه های زرد هستن و زیادن لینک های بی شماری دارین. در کنارش سایت رقیب شما از چند سایت دولتی و یا دانشگاهی و یا سایت های پربازدی مثل «ورزش ۳» حدود ۳-۴ بک لینک داره. مطمئن باشین که تاثیر این ۳-۴ بک لینک از هزاران بک لینک سایت های کم ارزش بیشتره. پس سعی کنین هوشمندانه بک لینک بسازین.

۶. در نظر نگرفتن سرعت لود سرور و سایت

بله حتی سرعت لود صفحات شما هم به سئو مربوط میشه. توضیح خاصی نمیخواد. ولی حتما سعی کنین سرورتون رو از جاهای خوب تهیه کنین و حتما سایتتون رو بهینه سایزی کنین تا همه چیز سریع لود بشه. در صورتی که میخواین سرعت سایت و سرور خودتون رو بالا ببرین میتونین از ما مشاوره بگیرین.

۷. ارسال پست در سایت با فواصل زمانی زیاد

یکی دیگه از موارد مهمی که خیلی از سایت ها فراموش میکنن. سعی کنین روزی یک مطلب جدید تو سایت قرار بدین. یا هر از گاهی مطالب قدیمی رو ویرایش کنین. موتورهای جستجو مثل بینگ و گوگل (مخصوصا گوگل) وقتی میبینن سایتی مدام به روز میشه امتیاز ویژه ای قائل میشن. پست حتی اگه مطلب کوتاهی هم داشتین، حتما ارسال کنین تا سایت شما مدام به روز بشه.

۸. در نظر نگرفتن قدرت رسانه ها و شبکه های اجتماعی

تا میتونین سعی کنین مطالب خودتون و یا لینک هاتون رو تو شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، پینترست و … به اشتراک بذارین. این کار باعث میشه از چند طرف شما بک لینک داشته باشین و هم شانس دیده شدن مطالب و لینک های شما بالاتر میره. پس به هیچ وجه قدرت این رسانه ها رو دست کم نگیرین.

۹. موبایل فرندلی نبودن سایت

توجه کنین که هر روز به کاربران موبایل افزوده میشه و کسانی که با موبایل تو نت میچرخن بیشتر امکان سر زدن به سایت شما رو دارن. حالا اگه سایت شما موبایل فرندلی (سازگار با موبایل) نباشه امکان بازگشت اون ها به سایت شما کمتر میشه. این نکته رو موتورهای جستجو هم درنظر میگیرن و براشون خیلی مهمه.

فرض کنین دو سایت رقیب با کیفیت عالی مطالب میذارن. حالا اگه یکی از اون ها موبایل فرندلی باشه، تو گوگل شانس بیشتر برای دیده شدن و اول بودن داره.

۱۰. استفاده نکردن از ابزارهایی نظیر Google Analytics و Google Webmaster Tools

استفاده از این ابزارها مستقیما روی سئوی شما تاثیر گذار نیست، هرچند که خیلی لازمه. اما با استفاده از این ابزارها شما میتونین سایت خودتون رو رصد کنین و ببینین چه اتفاقی میفته. کدوم صفحه شما دارای مشکله. کدوم قسمت از سایت شما پر بازدیده. کاربرا چقدر در سایت شما میچرخن و …

جمع بندی

این ۱۰ نکته ای که امروز گفتم بسیار مهمن و تمامی اشتباهات سئو نیستن و باز هم هست. سعی میکنم در آینده باز هم اشتباهات دیگه ای رو ذکر کنم.

آثار منتخب

از بابت اجرا یا مشارکت در اونها خوشحالیم