توسط نیما صابری
۳۰ شهریور ۱۳۹۹

شجره‌نامه افراد رو موقع ثبت‌نام دریافت نکنیم!

یه فروشگاه پوشاک بچه‌گانه که دریافت سفارشش رو از دایرکت اینستاگرام به وب‌سایت جدیدش انتقال داده بررسی می‌کردم، متوجه شدم فرایند خریدش رو از ارسال فیش واریزی و مشخصات شخصی مثل آدرس پستی بهبود داده و حالا حسابداری، انبارداری، پرداخت وجه و حتی خریدهای بعدی مشتری رو ساده‌تر کرده، اما در رابطه با فرم ثبت‌نامش به این فکر نشده که چه لزومی داره یه مانع بی‌خودی برای ثبت‌نام اجباری بتراشیم و ازش بخوایم نام و نام خانوادگی (دو فیلد مجزا)، نام کاربری، تلفن همراه، رمز عبور و تکرار رمزعبور رو موقع ثبت‌نام دریافت کنیم.

اخیرا توییتی‌رو از علی آجودانیان در توییتر دیدم که به دستورالعمل ساده‌ای برای ارسال کد احرازهویت پیامکی که دیوایس‌های اندروید و iOS امکان کپی سریع کد رو برای تکمیل فرایند ثبت‌نام فراهم می‌کنند اشاره داشت و منو ترغیب کرد تا به این‌موضوع بیشتر بپردازم.

شاید به ذهن سپردن یه کد ۶ رقمی برای استفاده از رمز یکبارمصرف برای ما کاری خیلی ساده و برای خیلی‌های دیگه فقط ساده باشه، اما همونطور که متوجه شدیم همین‌کار ساده رو میشه با قراردادن یه دستورالعمل هنگام ارسال پیامک ساده‌ترش کرد.

از طرف دیگه، در شرایطی که خیلی‌از سایت‌ها حتی فیلد رمزعبور رو حذف کردن و برای ورود کاربر کد یکبار مصرف ارسال می‌کنند، نیازی نداریم هر اطلاعاتی که می‌تونیم به مرور دریافت کنیم رو همون موقع ورود ازشون بگیریم، تا این‌حس در کاربر شکل بگیره که در فرایند ثبت‌نام ما حس خوبی تجربه نکرده.

مشابه این‌مساله رو میشد در نسخه‌های قدیمی کپچا و حروف کج و کوله‌ش در فرم‌های مختلف دید که خودش یه معضل دیگه برای کاربران عادی به‌شمار می‌رفت، اما حالا با نسخه‌های جدید ری‌کپچا شاید دیگه کمتر کسی ازش گلایه داشته باشه …

آثار منتخب

از بابت اجرا یا مشارکت در اونها خوشحالیم