توسط محمدحسن مزروعی
۱۶ دی ۱۳۹۵

فاکتورهای امتیازدهی (رنکینگ) گوگل برای دامنه (Domain)

همونطور که میدونید گوگل فاکتورهای مختلفی رو برای امتیاز دادن (Rank) به سایت‌ها تو الگوریتمش داره.
لیستی رو از بعضی سایت‌ها جمع آوری کردم و در اختیارتون قرار میدم ؛ البته این‌ها به دسته های مختلفی تقسیم بندی میشن …

فاکتورهای مربوط به دامنه (Domain):

  1. عمر دامنه: شما در نظر داشته باشید که عمر دامنه یک سایت ۱ سال و عمر دامنه یک سایت دیگه ۵ سال باشه. قطعاً اون سایتی که ۵ ساله هست، تاثیر بیشتری توی امتیاز دهی گوگل داره ؛ اما امتیازش اونقدر تاثیرگذار نیست، که کاملاً بهش تکیه کنیم.
  2. نمایش کلیدواژه (Keyword) در دامنه: این مورد تاثیر آنچنانی در امتیازدهی به شما نداره، اما میتونه به عنوان یک علامت ارتباطی باشه. اینطوری براتون میگم که یکی از کلیدواژه های سایت ما UX (User Experience) یا همون «تجربه کاربری» هست و در اسم دامنه ما (uxdev.ir) دیده میشه ؛ این یه نوع ارتباطه که یه جور مزیت محسوب میشه.
  3. قرارگیری کلیدواژه در اولین کلمه دامنه: داشتن کلیدواژه در اولین کلمه از دامنه خیلی بهتر از نداشتن اون در دامنه یا داشتنش در وسط یا انتهای اونه ؛ بازم مثال بالا رو نگاه کنین که یکی از کیوردهای ما یعنی UX همون اول قرار میگیره.
  4. طولانی بودن زمان انقضای دامنه: گوگل به دامنه هایی که برای چندین سال خریده بشن و زمان انقضاشون برای مثلاً ۵ سال دیگه باشه اعتماد بیشتری داره تا دامنه هایی که ۱ سال دیگه قراره منقضی بشن. به عبارت دیگه دامنه هاتون رو به مدت زیاد تمدید کنین. مثلا ۵ ساله خوبه. هم از نظر هزینه و هم از نظر اعتماد سازی برای گوگل.
  5. داشتن کلیدواژه در زیردامنه (Subdomain): خوب این دیگه مشخصه منظورش چیه ؛ تحقیقی که سایت Moz در سال ۲۰۱۱ انجام داد این موضوع رو تایید میکنه.
  6. تاریخچه دامنه: دامنه هایی که منقضی بشن و دوباره خریداری بشن از نظر گوگل ریست شدن و گوگل هم تاریخچه‌ی اونا رو ریست میکنه ؛ یعنی شروعی دوباره برای دامنه. اگه کار شما ادامه داره، نذارین به همچین مسئله‌ای ختم بشه.
  7. دامنه دقیقاً مطابق با کلیدواژه (Exact Match Domain): توضیح این قسمت اینطوریه که فرض کنین شما یک سایت میزنین به اسم iraniandomainshop.com که وقتی کسی سرچ کنه iranian domain shop شما رو پیدا کنه. اینجا گوگل تعیین میکنه که شما اگه یه سایت با کیفیت باشین، مشکلی نیست ولی اگه سایت بی کیفیتی باشین، امتیاز منفی برای شما در نظر میگیره چون احساس میکنه شما در حال گول زدن گوگل هستین و تمام کلیدواژه های خودتون رو توی دامنه آوردین.
  8. اطلاعات دامنه (WhoIs) عمومی یا خصوصی: اگر اطلاعات دامنه شما به صورت خصوصی باشه، به قول معروف «شما چیزی برای مخفی کردن دارین»، مثل سایت های فروش اسمشو نبر. :)) خوب این از نظر گوگل کار اشتباهی هست و از اونجایی که گوگل میخواد به مردم با توجه به جستجوشون سایت‌های درست و قابل اعتماد رو نشون بده، شما امتیاز پایینی میگیرین.
  9. مشکل صاحب دامنه: اگر گوگل اطلاعات فردی که صاحب دامنه هست رو به دست بیاره و در دامنه‌ی دیگری پیدا کنه و اون شخص رو یک اسپمر بدونه، روی این دامنه شما هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  10. پسوند دامنه کشوری: اگر شما دامنه خودتون رو با پسوند ir انتخاب کنین، گوگل کمک زیادی به شما میکنه که در ایران شناخته بشین تا دامنه‌ی com. البته اگر سایت شما چند زبانه یا بین المللی هست همون com یا org و … بهتره. برای مثال سایت ما uxdev.ir هست و ما فعالیتمون تو ایرانه، پس همین ir برای ما بهتره.

خب، این ۱۰ فاکتور برای دامنه بود ؛ برای سطوح دیگر رو هم مینویسم و به زودی باهاتون به اشتراک میذارم …

  • ممنون بسیا مفید بود

    نوبتی ۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۱۷:۰۷

آثار منتخب

از بابت اجرا یا مشارکت در اونها خوشحالیم